Vanaf 1 januari 2018 moeten nieuw verkochte scooters voldoen aan de Euro 4 norm. Deze Europese norm geeft aan hoeveel schadelijke stoffen de motor mag uitstoten. Het maakt onderdeel uit van vele maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De norm heeft betrekking op stikstof, koolwaterstof, koolmonoxide en fijnstof. Scooters met een Euro-4 norm zijn veel schoner dan oude scooters met een Euro-2 of Euro-3 norm.
Oude scooters mogen nog gewoon worden gebruikt en de winkeliers mogen hun restvoorraad nog verkopen. Nieuwe scooters met een tweetaktmotor mogen niet meer worden verkocht. Tweedehands exemplaren mogen door de winkeliers worden aangeboden. Nieuwe scooters kunnen alleen nog maar op naam worden gezet als ze voorzien zijn van het Euro-4 keurmerk. Oude scooters zijn overal te gebruiken. Alleen in Amsterdam is het vanaf 1 januari 2018 niet meer toegestaan om met een scooter ouder dan 2011 in de binnenstad te rijden.
Scooters met de Euro-4 norm beschikken over nieuwe techniek om aan de milieueisen te voldoen. De carburateur van oude scooters is vervangen door een Electronic Fuel Unit (ECU.) Dit geeft een andere manier om de juiste hoeveelheid brandstof naar de cilinders te zenden waardoor er minder schadelijke stoffen vrijkomen. Deze techniek is tegelijk beter betrouwbaar en geeft een gunstiger brandstofverbruik. Wel is de prijs van deze techniek iets hoger.
De ECU is in staat om meerdere keren per seconde de verhouding tussen brandstof en zuurstof aan te passen. Hierdoor krijgt de motor continu de meest optimale toevoer waardoor de verbranding altijd zo schoon mogelijk zal plaatsvinden. Sensoren meten het toerental, de motortemperatuur, de stand van de gashendel en soms de uitlaatgassen waardoor de luchtregelaar altijd de juiste hoeveelheid zuurstof zal doorgeven.